Monte Cristallino Di Misurina 2768 möh

Heldagstur och något luftig med via Ferrata

Söker du efter en topptur i närheten av Cortina d´Ampezzo som innehåller enklare Via Ferrata är Critsallino Di Misurina något att titta på. Till skillnad från många andra toppar i Dolomiterna innebär den vandring hela vägen, inga kabiner eller liftar finns vilket innebär färre vandrare. Vi träffade på 5 stycken under hela dagen.

Starten går från den södra delen av sjön Misurina, cirka 30 minuter med bil från Cortina. Det är ett välbesökt område och parkering kan vara utmanade. Vi var där vid 9:30 och då fanns det gott om parkering längs vägen, ingen avgift.

Leden är väl markerad men där finns några olika vägval som kan göras. Inled med att följa 224 förbi restaurang Malga Misurina och vidare upp mot toppen Monte Popena. Efter cirka 500 meter delar sig leden i en 224A och 224B, följ den till vänster, 224B. Efter cirka 2 km når du passet Forcella delle Pale di Misurina på 2130 m.

Härifrån, lite nordväst om dig ser du bergmassivet med Monte Cristallino. Blickar du åt nordost ser du  Tre Cime di Lavaredo. Du tappar sedan drygt hundra höjdmeter då du behöver ta dig ner i dalen . Vid cirka 3 km korsar du led 222 som förövrigt är en del av Alta Via 3. Tar du bara riktning upp mot passet så är det inga problem att följa stigen.

Nu brantar det till och efter lite grus och steniga serpentiner når du Via Ferratan. Den är av enklare typ och det verkar som att en del valde att klättra utan säkring, bara hålla sig i vajern. Inget vi rekommenderar men det var inga direkta lodräta partier. Den efterföljande stigningen upplevde vi något mer utmanande då det var relativt brant och bitvis stenig med rullgrus på sina håll. Här fanns ingen Via Ferrata. Skulle inte rekommendera turen vid regn eller vid dålig sikt.

Den sista biten är rätt seg och det gäller att ha tålamod. Innehåller några luftiga passager utan via Ferrata. Väl uppe har du som så ofta förr en härlig utsikt över Dolomiterna.

Samma väg tillbaka för vår del. Tänk på att gå försiktigt för att undvika risken för stenras, hjälm är att rekommendera!

Har du tid tid och lust kan en extra sväng till Monte Popena vara ett alternativ.